BRUKT BÅT – Slik gjør du en god båthandel

Sist oppdatert: 31. mai 2019


BRUKT BÅT – Slik gjør du en god båthandel

Velstelte båter holder seg godt og det er som regel mye båt igjen også etter både ti og tyve år på sjøen. Bruktbåtmarkedet i Norge er stort og du kan bruke dager og uker på å tråle gjennom tilbudet på nettsteder som finn.no. Hva er det viktigste å tenke på når du skal kjøpe bruktbåt, her er noen tips.

Hvilken type båt?

Er du allerede båt eier eller har mye erfaring har du etter hvert dannet deg et klart bilde av hvilken båttype som er aktuell for din bruk og dine behov.

Kjøper du båt for første gang blir du fort litt mer usikker. Du har sikkert sett mange flotte båter ligge ved havn eller suse forbi på fjorden. Det er lett å bli imponert og drive ønsketekning.

Men, når du skal velge båttype er det viktig å holde bena på bakken og nøye tenke gjennom hva du skal bruke båten til, hvor mye plass du trenger, skal du på langtur eller blir korte dagsturer, skal du trekke vannski osv. Og sist men ikke minst, hva mener resten av familien og de som skal være med på båttur.

Hvor finner du rett båt?

På internett finnes det utrolig mye informasjon om båt og du kan lett sjekke hva som er skrevet om de enkelte modellene for å få litt bakgrunnsinfo. I Norge ligger det tusenvis av båter på nettsteder som finn.no og autodb.no. Skal du kjøpe en litt større og kostbar båt kan det lønne seg å sjekke internasjonale båtbørser som www.boats.com, www.boatshop24.com og www.yachtworld.com.

Det importeres mange båter til Norge fra USA. Importavgiften på båt kan endres og du må du sjekke med Tollvesenet før du setter i gang med et kjøp. Et triks er å importere båt uten motor for å slippe hk-avgiften. En brukt motor kan du få rimelig her hjemme. Du kan spare en del på å gjøre det slik, men det blir selvfølgelig litt ekstraarbeid med det.

Skal du selge båt? Slik annonserer du effektivt.

Slik sjekker du båten

  • Er du en dreven båteier eller har mye teknisk kunnskap klarer du raskt å danne deg et bilde av båtens tilstand. Er du derimot helt fersk må du være litt forsiktig. Det kan være smart å få hjelp av en har båtkunnskap. Finnes det takst og tilstandsrapport kan det være et godt utgangspunkt.
  • Her er en sjekkliste som dekker det meste:
  • Førsteinntrykket, er båten velholdt og tatt vare på? Dette sier noe om eieren. Er båten dårlig vedlikeholdt innvendig er mest sannsynlig resten av båten det også.
  • Lukt indikerer ofte problemer. Lukter det drivstoff, kloakk eller fuktig?
  • Motoren krever ekstra oppmerksomhet. Er den lett å starte, går den jevnt og uten ulyder, se om det ryker fra eksosen når du starter. Sjekk om mulig motorens historikk, har det vært store reparasjoner, be om kvitteringer og dokumentasjon på det som er gjort. Se etter oljelekkasjer. Her spørs hvor mye du kan om motorer. Blir du usikker, få med deg en som kan vurdere en motor og resten av det tekniske. Misfarget eller gammel olje i motor, gearboks og undervannshuset er et varsel om at ting ikke er som de skal.
  • Fungerer drivverket, er det lett å skifte gir?
  • Fungerer resten av det tekniske, instrumenter, navigasjon, pumper, varmtvann og varmeapparat. Er kjøkken og toalett i orden?
  • Skroget må sjekkes nøye, og aller helst på land. Er det skader eller sprekker? Er overflaten glatt og fin uten bobler. Det er dyrt å reparere skader i skroget.
  • Sjekk om papirene er i orden. Båten skal være CE godkjent om den er produsert etter juni 1998, det skal være et CE skilt i båten. Sjekk også i løsøreregisteret (og eventuelt i Skipsregisteret) om det er tinglyste heftelser på båten. Du stiller svakt om du havner i en situasjon hvor en tredjepart gjør gjeldende et tinglyst krav på båten, selv om du hat kjøpt og betalt båten.
  • Dette blir litt det samme som når du kjøper bruktbil. Kontroller også hvem som eier båten og at det er den riktige personen du skriver kontrakt med. Bruk en ordentlig kjøpekontrakt for kjøp og salg av båter.

Sture Bjørseth

Du liker gjerne...