Slik velger du et bra firmanavn

Sist oppdatert: 7. juni 2018


Slik velger du et bra firmanavn

Det finnes ingen eksakt oppskrift på hva som er et godt firmanavn. Kjente merkevarer har navn som fremstår som unike og «perfekte», men dette skyldes som regel at vi forbinder så mye med disse navnene at det igjen farger følelsene vi har for de. BMW står for «Bayerische Motoren Werke», hadde du lansert en bil med et lignende navn, for eksempel RMW, ville ikke det vært like kult, inntil bilmerket hadde oppnådd suksess og fått en posisjon i markedet.

Fire typer firmanavn

Du kan kalle bedriften med ditt navn eller en variant av dette. Du kan velge et navn som beskriver det du leverer eller du kan velge et symbolsk navn som gir mening eller rett og slett dikte opp et navn som ikke betyr noe. En kombinasjon er også populært, for eksempel Kagge Forlag, Pettersen Rørleggerservice eller Harmoni Spa.

Kundene skal huske navnet

Et firmanavn er en del av markedsføringen av virksomheten og det er derfor, som i all markedsføring, viktig at navnet blir lagt merke til og husket. Målet er at kundene kontakter deg igjen ved neste anledning. Du vil også ha bedre utbytte av markedsføringen om det er navn som skiller seg litt ut og som er lett å huske og gir en positiv følelse.

BMW er en de sterkeste merkevarene. Hadde du lansert et nytt bilmerke med tre bokstaver i dag ville det neppe vært like optimalt.

Skill deg fra andre

Velger du et navn som beskriver virksomheten vil det mest sannsynlig være andre bedrifter i bransjen som heter nesten det samme. Containerutleie AS eller Transport AS er eksempler.

Internett stiller krav

Internett har overtatt en stor del av kommunikasjonen i næringslivet og det er viktig at du tar hensyn til dette når du velger firmanavn. For det første skal du ikke bruke de særnorske bokstavene Æ. Ø og Å. Selv om nettleseren takler dette er det ikke sikkert dette fungerer over alt. Har du med utlandet å gjøre kjenner de ikke engang til disse bokstavene. Det er også ugunstig at du opererer med èn skrivemåte for internett og en for papir, da blir navnet skrevet på to måter og det er ikke gunstig.

I tillegg må du sjekke om domenet er ledig, også .com. Det koster bare noen hundrelapper i året å eie domenenavn og det er smart å også legge beslag på varianter av navnet. Heter bedriften Olsen Transport AS kan du for eksempel registrere domenene: www.olsentransport.no og www.olsen-transport.no.

I tillegg er det smart å registrere domene både på .no og på .com.

Vær rask med å registrere domener, folk er utrolig frekke når det gjelder å registrere domener som ligger tett opp til andre.

Hvor synlig du er i søkeresultatet på Google avhenger av konkurransen om ordet det søkes på. Har du en stor konkurrent som heter nesten det samme som deg og om denne i tillegg bruker store ressurser på markedsføring på internett kan du risikere å bli «usynlig» i Google, konkurrenten «overtar» navnet. Det må du for all del unngå.

Dette er også en god grunn til å velge et unikt navn.

Hva sier loven om valg av firmanavn?

Dette er regulert i Foretaksnavneloven. Firmanavn i Norge skal ha minimum tre bokstaver fra det norske alfabetet. Det kan ikke kun være et stedsnavn. Det finnes en del ord som ikke kan anvendes uten tillatelse, for eksempel apotek og bank, advokat og eiendomsmegler.

Sjekk at firmanavnet er ledig

I tillegg til å sjekke om domenet er ledig må du sjekke at det også er ledig i forhold til selve foretaksnavnet og varemerke. Dette gjør du enkelt her.

Er navnet ikke ledig, det vil si at det allerede er registrert i Foretaksregisteret, kan du eventuelt prøve å få tillatelse fra de som allerede eier rettighetene/bruker til navnet.

Slik etablerer du et AS.

Registrer også varemerke

Skal din bedrift ha et annet navn utad enn det juridiske navnet kan du registrere egne varemerker, eller markedsføringsnavn. Skal det juridiske navnet for eksempel være Sture Bjørseth AS og virksomheten ha en profil utad som Pølseboden er det mulig å registrere og sikre seg rettighetene til begge.

Registreringen skjer med samordnet registermelding.

Hvilke er de største årsakene til fiasko for grundere?

Hvordan beskytter du navnet?

Alt avhenger av at firmanavn og varmerkenavn er registrert i Foretaksregisteret. Husk at et firmanavn ikke automatisk er beskyttet som merkevarenavn og omvendt. Alt må registreres hver for seg.

Ta deg tid til å gjør dette grundig

Ikke slurv med valg og registrering av firmanavn og varemerker. Dette er viktigere enn noen gang. Det er også komplisert og ofte kostbart å endre slike navn i ettertid når profileringsmateriell og lignende allerede er produsert og i bruk.

Firmanavn kan også være en del av forretningplanen.

SB

Du liker gjerne...