Sist oppdatert: 31. august 2019


KJØPE BIL – Slik gjør du en god bilhandel

Bilkjøp er både morsomt og vanskelig. Utvalget er stort både for brukt og nytt. I tillegg er det viktige spørsmål du må ta stilling til. Siden det er store verdier det handler om er det viktig å bruke hodet. Her er noen tips til hvordan du velger og kjøper bil.

Bruk hodet, ikke hjertet

Bil handler mye om følelser og derfor er det også mange som bruker hjertet istedenfor hodet når de skal velge bil. For mange handler det om å realisere en gammel drøm. Du blir fort imponert av de flotte modellene som står utstilt hos forhandleren. Nesten alle biler ser flotte ut i en slik sammenheng. Tar du de ut og plasserer de i trafikkbildet er ikke alt like flott og se på. Ta deg derfor god tid. Gå grundig til verks når du vurderer en bil.

Er det en bruktbil kan det lønne seg å google den aktuelle modellen for å få litt føling med hva andre eieres erfaringer. Det skrives mye rart og usaklig om biler på ulike nettsider, men en viss feeling vil du få. Ikke hør for mye på selgeren. De fleste prøver ærlig å hjelpe deg med å finne den riktige bilen. Men selgerne har også sin egen agenda, særlig når det gjelder bruktbiler.

Bensin, diesel, hybrid eller elektrisk?

Dette er blir det store spørsmålet i Norge. Det er en klar trend mot elektriske biler, men hvor fort dette skiftet går er usikkert. Det kommer til å skje mye fremover når det gjelder batteriteknologi og både ladehastighet og rekkevidde/kapasitet vil etter all sannsynlighet bli kraftig forbedret fremover, og det til gunstige priser. Samtidig leser vi stadig om alle tiltakene som skal tas mot bruk av diesel og bensinbiler, spesielt diesel.

Her kommer det mange faktorer inn. Bor du i en by og ikke kjører veldig lange strekninger samt at du har muligheten for å lade enkelt hjemme er en elektrisk bil gjerne et godt valg. Bor du utenfor byen og kanskje også kjører langt er diesel og bensin et greit valg. Det går ennå noen år før de elektriske bilene dominerer og i mellomtiden vil diesel og bensin kunne brukes uten problem. Diesel har mange steder litt høyere bompenger, men det kompenserer du med lavere forbruk av drivstoff. En ide er å kjøpe en pent brukt og rimelig diesel (mange gode tilbud nå) og avskrive denne på f.eks fem år. Å kjøpe en rådyr dieselbil nå kan bli kostbart i form av et betydelig verditap.

Velg riktig utstyr, ikke overdriv

Moderne biler tilbys med et utrolig utvalg utstyr, både sikkerhetsutstyr og ekstrautstyr. Kjøper du bruktbil vil du ha færre valgmuligheter enn om du kjøper ny bil. Flott utstyr er vel og bra, men erfaringsmessig får du ikke igjen denne kostnaden når du skal selge bilen. Utstyr som automatgir, stabilitetskontroll og skinnseter er populært og har en positiv betydning for verdien. Men alle mulige oppgraderingspakker med lys, interiør, dekk og lyd er selvfølgelig flott, men investeringen får du ikke tilbake når du selger bilen.

Prøvekjør bilen

Bilen må prøvekjøres skikkelig. Du blir ikke kjent med bilen før etter en 20 minutters prøvetur. Sitter du bra, sitter man bra i baksetet (det finnes mange ukomfortable bakseter), er motoren stor nok, hvordan er et å parkere osv.

Sjekk bruktbilens servicehistorik

Det kan være stor forskjell på en bruktbil som har fulgt serviceintervallene og en som ikke har fulgt de. Sjekk alltid servicehistorikken. Er service utført på merkeverksted er det positivt. En service består av mye mer enn skifte av olje og plugger. Det som ofte skjer med en bil er at første eier overholder serviceintervallene. Neste eier dropper service, skifter olje og oljefilter innimellom og fikser kun problemer som oppstår etter hvert. Etter noen år vil det være stor forskjell på en bil med komplett servicebok og en uten. Å reparere en bil i dag er utrolig kostbart, så ikke kjøp en bil uten komplett servicehefte.

Planer om ny båt? her er noen tips.

Ikke betal for mye

Sjekk hva den modellen du er interessert i koster på finn.no. Du kan slå av 10% på prisene på finn for å få et realistisk bilde av hva bilene i virkeligheten omsettes for. Er det et avvik mellom dette og prisen hos forhandler har du allerede et godt utgangspunkt for å prute. Det er mange brukte biler i markedet og absolutt mulig å forhandle frem en god pris.

Det er lettest å prute på utgående modeller, biler med litt spesielle farger og med lite relevant utstyr. Har forhandleren mange like modeller (et firma har for eksempel byttet inn flere leasingbiler) er det også muligheter for å prute.

Hva med innbytte?

Kommer du med en bil av samme merke som du skal kjøpe ny og bilen har komplett servicehistorikk (gjerne utført hos samme merkeforhandler) vil du mest sannsynlig få en grei innbyttepris. Kommer du derimot med et annet merke enn forhandleren selger blir det fort litt verre. En BMW forhandler er ikke så interessert i å ta en Ford i innbytte. Biler som har gått over 100.000 kilometer eller ikke har komplett servicehefte er det vanskelig å få en god innbyttepris på. Forhandleren gir det kanskje et skambud og aksepterer du havner bilen hos en oppkjøper som har en avtale med forhandleren.

Her sjekker du om bilen har heftelser, spesielt viktig om du kjøper fra privatperson.

Du liker gjerne...