4 måter å sjekke bruktbilpriser på nett – Hva er bilen din verdt?

Enten du skal kjøpe eller selge en bruktbil blir det fort aktuelt å vurdere hva bilen er verdt. En ny bil har en listepris det er enkelt å forholde seg til, en bruktbil har et litt mer uklart prisbilde hvor mange faktorer spiller inn.

Skal du selge en bruktbil må du gjøre deg kjent med hva tilsvarende biler selges for, skal du kjøpe en brukt bil må du sørge for å ikke betale for mye (ikke glem å prute, det er obligatorisk ved kjøp av bruktbil, også hos bilforhandlerne).

Her er 4 måter du kan sjekke bruktbilpriser på nett. Til slutt i oversikten finner du mer informasjon om hva som påvirker bruktbilens verdi.

1. KVD – Gratis sjekk av bruktbilprisen

KVD leverer beregner og leverer bruktbilpriser både i Norge og Sverige. Tjenesten er basert på avanserte algoritmer som kalkulerer pris på den enkelte modell ved å ta hensyn til alle viktige variabler med betydning for prisberegningen. Prisen som beregnes er basert på både konkrete salgspriser, markedsvurderinger og KVDs egne eksperter på verdivurdering av bruktbil. De ulike variablene endres fortløpende i forhold til utviklingen på markedet og prisene du henter ut vil derfor være oppdaterte og aktuelle.

KVD henter informasjon om salgspriser fra et stort antall kilder i hele landet. Du skriver bare inn reg.nr og kilometerstand og får umiddelbart beregnet to priser:

  • cirkapris ved kjøp hos forhandler (godkjente og kontrollerte biler med garanti).
  • cirkapris ved kjøp fra en privatperson (dette er også den maksimale prisen du kan forvente ved innbytte hos forhandler).

KVD Bruktbilpris kalkulator.

2. Bruktbilpris.no – Høy kvalitet, men koster 30 kroner pr. sjekk.

Denne tjenesten er basert på tall fra Rødboka. Rødboka har vært det dominerende oppslagsverket for bruktbilpriser siden 90-tallet. Målgruppen har alltid vært bilforhandlerne (hvor de også henter omsetningsprisene prisberegningene baseres på). Nå tilbys også en online-versjon for privatpersoner, bruktbilpris.no.

Dette er utvilsomt en tjeneste som leverer informasjon og prisberegninger av høy kvalitet (dataene brukes både av forsikringsselskaper og offentlige myndigheter, men det koster også 30 kroner for hver prissjekk. Dette er jo ikke mye om du selger en bil innimellom. Det hele gjøres online og du betaler med Visa eller Mastercard.

Prisvurderingen tar hensyn til alle viktige variabler som hvor mange kilometer bilen har kjørt, utstyr og ikke minst i hvilken del av landet du bor

Bruktbilpris.no har en egen tjeneste for beregning av verdi på brukte biler som importeres til Norge. Dette er viktig i forhold til beregning av toll og avgifter, blant annet bruksfradrag. Importkalkulatoren kan du ikke bruke ved å betale 30 kroner for hver sjekk, du må registrere deg med egen konto.

Bruktbilpris.no

3. Bilnorge.no – Gratis og med flere modellvarianter

BilNorge.no, Norges største bilpublikasjon, har en effektiv bruktbilpris kalkulator som i tillegg er gratis. Dataene er hentet fra merkeforhandlere (over 500) over hele landet og dekker de fleste modeller. En lite solgt modell som sjelden er tilsalgs vil det også være vanskelig å gi en listepris på.

Når du søker på Bilnorge.no får du opp flere motorvarianter, modeller, bensin/diesel/elektrisk og kilometerstand. Dette gjør søkeresultatet mer presist og du finner lettere den modellen du vil vite prisen på. Det er også angitt hvor mange biler som danner grunnlaget for priskalkylen.

Bakdelen er at det ikke oppgis en pris for salg fra privatpersoner (til forskjell fra KDV). Hvor mye lavere prisen fra en privatperson ligger i forhold en merkeforhandler varierer veldig, men en tommelfingerregel sier rundt 20% lavere.

Bilnorge.no Bruktibilpriskalkulator

4 Finn.no – Hva ble tilsvarende bil annonsert for hos Finn? (tall fra flere måneder tilbake)

Finn.no fungerer på en annen måte enn de andre, det er ingen direkte priskalkulator. Prisindikasjonene er basert på prisene i bilannonsene på Finn.no. Dette sier ingenting eksakt om hva bilene ble solgt for, men er ment som en hjelp til de som skal annonsere bilen på Finn.no (husk at prisene er inkludert omregistreringsavgift).

Det annonseres et utrolig stort antall biler på Finn.no så datagrunnlaget for priskalkylene er meget komplett.

Det fine er at du kan se tidligere annonser med bilder og data/tekst. Da er det enklere å finne en bil som ligner på den du skal selge eller kjøpe.

Bakdelen er at prisene bilene annonseres for ofte er for høy, folk er for optimistiske. Om prisen reduseres i annonsen vil Finn.no fange opp dette. Hvis bilens salgspris blir lavere etter pruting vil dette ikke bli registrert hos Finn.no.

Du må derfor ta søkeresultatet med en klype salt, men dette er uten tvil en nyttig tjeneste.

Finn.no Pristips

Hva påvirker prisen på en bruktbil:

Kilometerstand: Dette er veldig viktig for prisen. Har bilen en høy eller lav kilometerstand i forhold det normale/gjennomsnittlige vil det umiddelbart slå ut i prisen. Garantien på de fleste biler går ut på 100.000 km eller fem år. En bil som nærmer seg 100.000 km men bare er tre år gammel vil for eksempel komme svært dårlig ut i forhold til prisen. En nært forestående og kostbar reparasjon når bilen er fem år eller har kjørt 100.000 km er skifte av registerreim.

Utstyr: Dette er ikke like avgjørende som kilometerstanden, men har bilen tilhengerfeste, skinnseter og automatgir trekker det prisen opp.

Farge: Litt avhengig av hvilken biltype betyr dette mye. En bil i en ukurant farge blir fort en uselgelig hyllevarmer. Blå er visst en vanskelig farge er vi blitt fortalt. Dette bør alle som kjøper ny bil tenke på. Bruk hodet, ikke bare hjertet.

Servicehistorikk: Har bilen fulgt alle servicer (og helst på merkeverksted) er dette et stort pluss når bilen skal selges. Dette har jo også med garantien å gjøre. Du bør alltid sjekke om serviceintervallene er holdt. Slurv med service kan forkorte garantitiden. Spør på merkeverkstedet, de har ofte full oversikt over bilens historikk og om garantien fortsatt er gyldig. Ny EU kontroll er positivt.

Andre faktorer: Ting som påvirker prisen er om bilen er bruktimportert eller ikke. Tyske biler som har levd noen år med full gass på tyske motorveier kan være utslitt, selv om bilen bare er noen få år gammel. Metallic lakk er positivt.

Sture Bjørseth

You may also like...