Hva koster bilforsikring? Hva bestemmer prisen?

Sist oppdatert: 5. november 2020


Hva koster bilforsikring? Hva bestemmer prisen?

Hva du må betale for en bilforsikring (forsikringspremien) i året avhenger av flere ting, her er de viktigste:

 

Hvor gammel er du?

Er du under 24 år eller over 70 år vil bilforsikringen koste mer, du får et risikotillegg. Unge under 24 har ikke mye erfaring i trafikken og mange i denne aldersgruppen liker fart og spenning og er oftere involvert i ulykker (selv om flertallet ifølge Trygg trafikk kjører pent og ansvarlig).

Er du eldre og over 70 år har du på grunn av mulige helseutfordringer ikke samme reaksjonshastighet lenger, du blir gjerne litt tregere både til å forstå trafikkbildet og til å tolke observasjoner og hendelser i trafikken.

Dette gjelder selvfølgelig ikke alle. Forsikringsselskaper som Tryg, IF, Storebrand, Frende og andre vurderer sannsynligheten for at noe skal skje som høyere i disse gruppene. Slike vurderinger er basert på ulykkesstatistikk fra blant annet Statens Vegvesen.

 

Hvor bor du?

Bor du i Oslo og kjører mye i befolkningstette områder viser statistikken at det er større sjanse for at du blir innblandet i en ulykke, bilen blir stjålet eller skadet eller andre hendelser. Bor du på landet vil risikoen for slike hendelser være mindre.

Hvor stor betydning ditt bosted har for prisen på bilforsikringen blir vurdert både ved utvalgte fakta om stedene og forsikringsselskapenes egne statistikker.

 

Hvor står bilen parkert?

Er den låst inne i en garasje er det pluss i forhold til forsikringsprisen/premien.

 

Hvordan bil har du?

Dette er viktig når det gjelder beregning av forsikringspremien. Enkelte bilmodeller har betydelig dårligere ulykkesstatistikk enn andre. Raske GT modeller og biler med sportslige egenskaper har en tendens til å ofte havne i ulykker. Dette skyldes selvfølgelig eierne og sjåførene, sportslige biler har bedre kjøreegenskaper enn vanlige bilder og skulle derfor være tryggere å kjøre.

En ung sjåfør (gjerne av mannlig kjønn) i en rask bil har ofte en kjørestil som innebærer økt risiko for ulykker. Slike biler har derfor på grunn av sine eiere kommet dårlig ut på ulykkesstatistikken.

Er du en som kjører pent og aldri er innblandet i ulykker vil du derfor betale ufortjent mye i forsikringspremie om du velger en rask GT modell. Dyre biler er også mer utsatt for tyveri, denne risikoen blir regnet inn i forsikringskostnaden.

 

Kostbare reparasjoner

En annen faktor som er veldig aktuell i disse dager er reparasjonskostnaden på de enkelte bilmodellene. Enkelte bilder er betydelig mye dyrere å reparere enn andre. Dette skyldes avansert og kostbar teknologi, gjerne koblet mot sikkerhet. Fornuftig selvsagt, men dyrt om det skulle skje en skade. Dette gjelder spesielt premium elbiler.

Vi leste akkurat om en eier av en Jaguar I-Pace som hadde kommet borti en hund som skulle over veien. Hunden klarte seg fint, men bilen fikk skader det kostet 164.000 å reparere, blant annet på grunn av en utvendig airbag som skal beskytte den du kjører på (syklist eller fotgjenger).

Dette er jo en fornuftig teknologi, problemet er at denne utvendige airbagen påfører fronten av bilen samt panser store skader når den utløses, i dette tilfellet av en hund som til og med ikke fikk skader.

Dette vil nok bli et tema for forsikringsselskapene fremover, og det er vi bileiere som sitter igjen med regningen når forsikringssprisene skrus opp.

 

Hvor mange kilometer kjører du pr år?

Jo lenger du kjører desto større er sjansen for at du blir innblandet i et uhell og det har også betydning for prisen på forsikringen.
Det er viktig å følge med på at antall kilometer du kjører ikke går utover det som er avtalt i forsikringen. Betaler du forsikring basert på for eksempel 15.000 kilometer/år og du havner i en ulykke og det viser seg at du har kjørt lenger enn dette på et år får du problemer med forsikringsselskapet som både kan redusere (avkortning) eller nekte å betale ut forsikringsoppgjøret.
Det kan bli dyrt, så følg med.

 

Hvor stor skal egenandelen være?

Dette har betydning fordi en høy egenandel betyr at du selv må dekke mindre skader. Er egenandelen lav må forsikringselskapet dekke selv den minste skade. Velger du en høy egenandel, for eksempel 6-10.000 kroner holder det til å dekke både mindre lakkskader og skader og tap som følge av innbrudd i bilen.
Er du en flink sjåfør som aldri har skyld i eventuelle ulykker bør du velge en høy egenandel, så lenge du har pengene klar om det skulle oppstå en skade du må dekken selv.

Flere tips til hvordan du får billigere bilforsikring.

 

Hvilken bonus har du?

Skadefri kjøring år etter år fører til en vesentlig reduksjon i forsikringspremien, dette kalles bonus. Du faktisk tjene deg opp en bonus på hele 75%, da sparer du tusenvis av kroner i året.
Dette er for å premiere gode sjåfører og gjøre det hele mer rettferdighet, ulykkesfri kjøring skal lønne seg.
Skulle du få skylden i et trafikkuhell og ditt forsikringsselskap må dekke skaden vil bonusen blir redusert, som oftest med 10-15 prosentpoeng. Deretter må du kjøre feilfritt ett år for å komme tilbake til bonusen før uhellet.

 

Ansvar, delkasko eller full kasko?

Hvor omfattende forsikringen skal være har mye å si for prisen.

Ansvarforsikring: Minimumsalternativet og det billigste. Ansvarsforsikringen dekker de skader du påfører (og får skyld for) annen manns eiendom. Dekker ikke skade på egen bil og eiendom.
Delkasko: Det samme som ansvarsforsikring men dekker i tillegg tyveri, brann og lignende.
Full kasko: Har du skyld i en ulykke dekker forsikringen full kasko alle skadene på din bil og eiendom, fratrukket egenandelen. Har du en bil av en viss verdi (over 50 – 100.000 kroner) bør du ha full kasko. Skulle uhellet være ute og du ødelegger egen bil står du ikke på bar bakken.

Det gjelder å ha forsikringene i orden. Kjører du rundt uten dekning kan det bety økonomisk katatrofe om uhellet skulle være ute.

Sture Bjørseth

Du liker gjerne...