Fiken regnskap – Hvor enkelt er det?

Sist oppdatert: 7. november 2020


Fiken regnskap – Hvor enkelt er det?

Regnskapsprogrammet for deg som vil gjøre regnskap enkelt og rimelig.

Fiken regnskapsprogram har tatt Norsk næringsliv med storm og nærmer seg 50.000 brukere over hele landet. Dette er en enkel og grei regnskapsløsning for deg som ikke har kunnskap om regnskap, ikke har økonomisk mulighet eller lyst til å engasjere en regnskapsfører.

Vi bruker selv Fiken i vår virksomhet (Kunnskapsmedia AS) og er veldig fornøyd med hvor enkelt regnskapsprogrammet er å bruke. Har vi hatt spørsmål underveis har vi dratt nytte av en overraskende rask og hjelpsom kundeservice. Ikke verst når man tross alt bare betaler 169 kroner pr. måned.

 

Hvordan fungerer Fiken regnskapsprogram i praksis?

Fiken er et nettbasert komplett regnskapsprogram som du kan bruke på PC, Mac, nettbrett, IPad og mobil. Inneholder mange funksjoner som gjør det enkelt å håndtere regnskapet du føler virkelig at programmet er «på din side».

De mest brukte funksjonene i den daglige virksomheten for de fleste er å sende faktura og registrere utgifter/bilag.

Sende faktura

Fakturadelen i Fiken er veldig enkel. Du har et kunderegister med all kontaktinfo på dine registrerte kunder, skal du lage en faktura kommer all relevant informasjon om kunden opp i en fakturamal. Du kompletterer med data gjeldende den faktura du skal lage. Når alt er utfylt registreres fakturaen i regnskapssystemet og du kan velge hvordan du vil sende fakturaen (EHF, mail, VIPPS eFaktura, sms eller på papir).

Når innbetalingen etter hvert kommer på kontoen registrerer du dette ved å hake av i et felt og fakturaposten er avsluttet.

Registrere kjøp

Når du har kjøpt noe som skal registreres som utgift i regnskapet registrerer du dette enkelt i en standard mal, du laster opp bilag (disse må skannes om de ikke er i digitalt format). Du registrerer betalingen av fakturaen eller kjøpet og alt posteres automatisk i regnskapet.

Når du senere skal rapportere moms kommer tallene fra fakturering og utgifter (inngående og utgående mva) automatisk opp i momsoppgaven. Oppgaven sendes til Altinn direkte fra Fiken.
Dette er utrolig enkelt og fungerer 100%. Men, du må ha disiplin til å legge alle data om fakturering og bokføre utgiftene underveis.

 

Lønn, Altinn og A-melding

Lønn har alltid vært et slags «mareritt» i regnskapet. Lønn er komplisert og krever kunnskap om det skal gjøres riktig.

I Fiken er lønn veldig enkelt. I praksis registreres bare hvor mye en ansatt, eller du selv, skal ha i lønn. Bokføringen med skatt, arbeidsgiveravgift, feriepenger, lønnsslipp og A-melding skjer bortimot automatisk, men du må aktivere innsending av A-melding, det skjer ikke automatisk. Fordelen er at det er bare å trykke OK 3-4 ganger og meldingen er sendt.

Hva koster Fiken?

Pr. november 2020 koster Fiken 169/mnd for en basisversjon som er nok for de fleste. Skal du sende inn næringsoppgave og eventuell årsoppgave kommer det et tillegg på cirka 1.000 kroner.

Fiken tar hand om det meste av regnskapsføringen inkludert:

  • Selvangivelse både for AS og Enkeltpersonforetak med nødvendige vedlegg.
  • Full oversikt over og administrering av varebeholdninger og vareregister.
  • Integrering med de vanligste nettbutikk-løsningene.
  • Sende tilbud og registrere ordre.
  • Prosjektregnskap, budsjetter med avvik og ulike typer rapporter.

Du blir også påminnet om alle aktuelle frister som innlevering av MVA-oppgave, A-melding, alt rundt årsregnskap og selvfølgelig når det er på tide å purre ubetalte faktura.

Vi kan absolutt anbefale Fiken regnskapsprogram!

Hva er egentlig et regnskap?

SB

Du liker gjerne...