EU-kontroll – Når? Pris? Etterkontroll?

Sist oppdatert: 9. november 2020


EU-kontroll – Når? Pris? Etterkontroll?

Når skal bilen på EU-kontroll? EU-kontroll, eller også periodisk kjøretøykontroll (PKK), skal gjennomføres for alle biler til bestemte frister.
Hovedregelen er hvert andre år. Tidligere var det siste tall i registreringsnummeret som bestemte når en bil skulle inn til kontroll (1=januar, 2=februar osv). Slik er det ikke lenger. Nå beregnes fristen ut ifra datoen på bilens førstegangsregistrering og datoen for siste godkjente hovedkontroll.

Datoen for førstegangsregistrering er kun aktuell for nye biler og første EU-kontroll på en nyregistrert bil er etter fire år. De påfølgende årene skal bilen kontrolleres hvert 2 år.

  • Husk at det datoen for selve kontrollen som gjelder, ikke datoen for eventuell etterkontroll.
  • Det er ikke lov å anvende bilen om fristen er gått ut.
  • Du kan ikke ta en ny kontroll hos et annet verksted. Synes du mangellappen ble veldig lang kan du altså ikke prøve på nytt, den første kontrollen er registrert og kan ikke endres.
  • Er du uenig i kontrollresultatet kan du kontakte Statens Vegvesen for en ekstra kontroll av dette.

Når kan du ta EU-kontrollen?

Dette bestemmer du selv, det som teller er at bilen er godkjent innen fristen. Dette er praktisk for deg som bileier. Du kan for eksempel ta en EU-kontroll før du skal selge en bil, en nylig godkjent bil er lettere å selge. Har du en bil du kun bruker om sommeren kan du legge EU-kontrollen til sommermånedene.

Fristen kan bli endret!

Tar du EU-kontrollen mer enn to måneder før fristen vil datoen du tar kontrollen bli den nye referansedatoen. Er fristen for eksempel opprinnelig 1 oktober og du tar kontrollen 1 juni vil neste kontrollfrist være 1. juni om to år. Denne regelen sikrer at du ikke må oftere på kontroll enn to år.

Hva med bruktimporterte kjøretøy?

En bruktimportert bil som er 1-3 år gammel når den importeres har samme frist som kjøretøy solgt nye i Norge, dvs. 4 år fra nyregistreringsdato, i dette tilfellet regsitreringsdato i utlandet.
Er bilen over 3 år ved importidspunktet blir fristen for EU-kontroll satt til 12 mnd fra registrering i Norge. Du må altså ikke umiddelbart på kontroll når du importerer en bruktbil.
Kontrollfristen sjekk du her.

Egne regler for veteranbiler

En veteranbil er ifølge lovverket en bil som er over 30 år. Biler med an alder på 30 – 50 år skal EU-Kontrolleres hvert femte år forutsatt at de er registrert som bevaringsverdig kjøretøy. Er de ikke dette gjelder den vanlige to års regelen. Biler over femti år eller som er førstegangsregistrert for 1960 slipper EU-kontroll.

 

Hvilken pris har en EU-kontroll?

Hvor mye en EU kontroll koster bestemmes fritt det enkelte verkstedet eller kontrollinstans. Stort sett ligger prisene på mellom 600 og 1.500 kroner. Hos NAF er prisen kr 1.095 for medlemmer og kr 1.295 for ikke-medlemmer. Merkeverkstedene ligger gjerne på en 1200-1500 kroner.

Det er ofte kampanjer på EU-kontroll, så du kan spare mye ved å følge litt ekstra med når det nærmer seg kontrollfrist. Bilverkstedene er veldig interessert i å få deg inn til EU-kontroll fordi folk erfaringsmessig også bruker det samme verkstedet til å utbedre eventuelle mangler, det betyr ekstra business for verkstedet. Du har sikkert opplevd å få reklame fra lokale bilverksted når det nærmer seg kontrollfrist, de er flinke til å følge med.

Du velger selvfølgelig selv hvilket verksted som skal utbedre manglene. Selve kontrollen og utbedring av mangler er ikke koblet sammen.

Får du varsel?

Ja. Statens Vegvesen sender ut varsel om EU-kontroll to måneder før fristen. Uansett er dette ditt ansvar, du kan ikke skylde på å ikke ha mottatt kontrollvarsel.

 

Hvem utfører EU-Kontroll

NAF: Mange bruker NAF til EU -Kontroll. NAF blir en nøytral aktør i forhold til at det ikke er noen økonomisk interesse i å finne feil.
Merkeverksted: Mange har et forhold et merkeverksted og bruker dette også til EU-kontroll. Bakdelen med merkeverksted er at det ofte er forholdsvis dyrt med reparasjoner. De tar høy timepris og er ofte ikke konkurransedyktige. Fordelen er at de kjenner din bilmodell godt.
Andre verksted: Det finnes mange profesjonelle autoriserte bilverksted som gjør en utmerket jobb til en fornuftig pris. I Norge har vi kjeder som SnapDrive, Meca og Mekonomen for å nevne noen. Det finnes også flere lokale kjeder i de største byene, for eksempel FIX-Bil i Bergen. Du har også mange selvstendige verksted som er tilknyttet deleleverandører som BilXtra.

 

Hvor lang tid tar en EU-Kontroll?

En komplett EU-Kontroll tar cirka 45 minutter.

Hva om bilen ikke blir godkjent?

EU-kontrollen består av en lang rekke kontrollpunkter, hvert av disse får en karakter på en skala fra 0 til 4.
0: Godkjent
1: Små feil som må utbedres men mangelen har ingen betydning i forhold om kjøretøyet blir godkjent eller ikke.
2: Feil eller mangel som må repareres/ordnes før kjøretøyet blir godkjent.
3: Alvorlig feil som medfører sikkerhetsrisiko eller miljørisiko. En slik feil vil medføre bruksforbud. Dette er kontrollinstansen/verkstedet pliktig til å ilegge. Bruker du bilen til trodd for kjøreforbudet vil verkstedet varsle Politi/Vegvesen. Slike feil er ofte knyttet til styring, bremser og hjuloppheng.
4: Ikke mulig å kontrollere pga. værmessige forhold
Karakterene 2-4 må være godkjent for at kjøretøyet skal kunne anvendes etter at fristen er gått ut. Er kjøretøyet ikke godkjent og du heller ikke har tenkt å får det godkjent kan du selge det (ny eier får ikke omregistrert kjøretøyet før det er godkjent(, du kan levere inn skiltene eller du kan vrake bilen å få noen tusenlapper for dette.

Det er dyrt å reparere biler i Norge og EU-kontrollen er ofte det som bestemmer bilens skjebne.

Andre kostbare reparasjoner er skifte av clutch og registerreim.

Hva er fristen for etterkontroll?

Etterkontrollen skal være gjennomført og kjøretøyet godkjent innen fristen, dette er hovedregelen. Du kan altså ikke vente helt til fristen om du skal legge inn litt margin for utbedring av feil og mangler.

Tar du kontrollen mer enn to måneder før den opprinnelige kontrollfristen er fristen for eventuell etterkontroll og godkjenning 2 måneder fra den nye kontrolldatoen.
Oppdaterte frister finner du på vegvesen.no/kontrollfrist.

Du kan ta etterkontrollen på det verkstedet/kontrollinstansen du ønsker uavhengig av hvor kontrollen ble utført.

 

Kan du få utsettelse på EU-kontrollen?

I utgangspunktet innvilger Statens vegvesen ikke søknader om utsettelse av EU-kontroll. Men det finnes unntak: Alvorlig sykdom og helseproblemer, legeerklæring er et krav.
Du kan også få innvilget utsettelse om du på grunn av koronatiltak blir forhindret fra å få kontrollert kjøretøyet, for eksempel ved isolasjon og karantene. Du får ikke utsettelse på grunn av ventetid på verksted eller deler, dårlig råd eller at du er på reise.

Hvordan søker du om utsettelse?

Søknaden sendes skriftlig sammen nødvendig dokumentasjon (f.eks legeerklæring) til Statens Vegvesen. Du må forvente en behandlingstid på opp mot en måned.

Betaler du for mye i bilforsikring?

EU-Kontroll sjekkliste

Dette er noe av det som skal kontrolleres i en EU-kontroll. Du finner en fullstendig liste med kommentarer på vegvesen.no

KJENNEMERKER
Kjøretøyets understellsnummer/serienummer

BREMSEANLEGG
Mekanisk tilstand og virkemåte
– Driftsbremse-pedalens oppheng
– Bremsepedalens tilstand og vandring
– Parkeringsbrems, betjeningsarm, låseinnretning, elektronisk parkeringsbrems
– Koplinger for tilhengerbremser
– Bremsekraftforsterker, hovedsylinder (hydrauliske system)
– Bremserør
– Bremseslanger
– Bremsebånd og bremseklosserBremsetromler, bremseskiver
– Bremsewirer, stag, armer, forbindelsesledd
– Bremsesylindre
– Lastavhengig bremsekraftregulator
– Automatisk aktivering av tilhengerbremser

Driftsbremsens ytelse og virkning
– Ytelse – driftsbrems
– Bremsevirkning

Parkeringsbremsens ytelse og virkning
Ytelse – parkeringsbrems
Virkning – parkeringsbrems
Retarderanleggets ytelse
Blokkeringsfrie bremser (ABS)
Elektronisk bremseanlegg (EBS)
Bremsevæske

STYRING
Mekanisk tilstand
– Styreinnretningens tilstand
– Innfestning av styremekanisme
– Styremekanismens tilstand
– Styremekanismens virkeområde
– Servostyring
Ratt og rattstamme
Rattets tilstand
Rattstamme
Dødgang
Hjulstilling
Servostyring
Retningsstabilitet, selvoppretting

SIKT
Vinduenes tilstand
Speil
Vidusvisker frontrute
Vindusspyler frontrute
Avduggingsanlegg

LYKTER, REFLEKSINNRETNINGER OG ELEKTRISK UTSTYR
Hovedlykter, funksjon, styrke, retning, regulering
Lyktespyler
Parklys
Baklys
Kjørelys
Markeringslys
Stopplys
Blinklys
Nødblinklys
Tåkelys
Ryggelys
Skiltlys
Refleks
Ledningskontroll
Batteri, feste, funksjon
Ladekontakt
Ladekabel

AKSLER, HJUL, DEKK OG HJULOPPHENG
Aksler
Hjulspindel
Hjullager
Hjulnav
Felg
Dekk
Fjærer
Støtdempere
Oppheng

UNDERSTELL OG DIVERSE
Alle fester og bjelker
Eksosanlegg
Drivstofftank, rør
Tilhengerfeste
Drivverk
Motorfester, motoreffekt

KAROSSERI
Dører, lås
Seter

ANNET
Bilbelter
Air Bag
Varseltrekant
Refleksvest
Lydsignal
Hastighetsmåler
ESP
Støynivå
Avgass/eksosutstlipp

SB

Du liker gjerne...