Hva er en bra pris for bytte av registerreim?

Sist oppdatert: 13. november 2020


Hva er en bra pris for bytte av registerreim?

Hva du til slutt betaler for bytte av registerreim (eller også kalt tannreim) avhenger av hvilken bil du har. Det er stor forskjell på hvor komplisert det er å bytte registerreim og dette avgjør prisen, selve registerreimen koster lite. På noen biler kommer man lett til reimen og bytte går raskt. På andre ligger registerreimen inne i motoren (f.eks Peugeot Pure tech motorene), noe som betyr mye arbeid.

Det finnes også biler hvor store deler av fronten må demonteres for å komme til registerreimen.

 

Hvilken pris kan du regne med?

Bytte av registerreim koster mellom 5.000 og 20.000 på vanlige biler, enkelte premiumbiler kan ligge høyere. Som nevnt tidligere bestemmes prisen veldig av hvor mange arbeidstimer som går med.

Når registerreimen skiftes er det vanlig å skifte også andre komponenter i samme slengen. Andre reimer, støttelager, spenner og hjul . Dette inngår i et registerreimsett. Vannpumpebytte er også vanlig siden registerreimen på mange motorer også driver vannpumpen.

Må du i ettertid bytte vannpumpe må du igjen av med registerreimen, noe som fordyrer vannpumpebyttet. Vannpumpen må ofte skiftes på 150.000 kilometer, den går før eller siden uansett.

Et slikt sett uten vannpumpe koster vanligvis 600 – 1.500 kroner, med vannpumpe 1.500 til 3.000 (varierer). Det er med andre ord arbeidstiden som bestemmer prisen.

 

Når må registerreim byttes?

Dette bestemmes av intervaller oppgitt av bilprodusenten. Det er vanlig med et bytte på 90-100.000 kilometer. Noen produsenter oppgir 150.000, det høyeste antall kilometer for bytte vi har vært borti er 180.000 km.

Intervallene bestemmes også av reimens alder. Det vanlige er fem år. Registerreimen er laget av gummi som etter hvert blir svakere pga. varme, litt enkelt sagt tørker reimen og du får en materialtretthet som gjør den svak.

Følger du merkeverkstedets serviceintervall vil bytte av registerreim inngå som en del av serviceprogrammet og noe du egentlig ikke trenger å tenke på. Men, her kommer kostnaden inn i bildet. Det er ofte dyrere å bytte registerreim hos merkeverkstedet og sammenligner du priser fra flere verksted sparer du fort flere tusen kroner.

Bytte av registerreim kan holdes utenfor den vanlige servicen. Dvs. at du kan, om du ønsker, la merkeverkstedet utføre vanlig service og registerreimbytte får du gjort hos et annet verksted, for eksempel Snapdrive eller Mekonomen.

 

Registerreim eller registerkjede?

Registerreim er laget i gummi og blir etter hvert slitt og må byttes (selv om enkelte produsenter sier reimen varer hele bilens levetid).

Registerkjede er laget i metall og slites ikke på samme måte. Dette har alltid vært den vanlige løsningen, men de senere år har gummireimen blitt vanligere på grunn av mindre støy, lavere vekt og pris. Men for bileieren betyr det også en stor ekstra kostnad.

Hvilken type reim din bil har står enten i serviceboken eller du kan spørre hos merkeverkstedet.

Hva er prisen på bytte av clutch?

Hvordan fungerer en registerreim?

Registerreimen er fundamental for hvordan motoren fungerer og har som funksjon og synkronisere kamakslingen som styrer ventilene og veivakslingen som styrer stemplene. At dette er 100% synkronisert er viktig for at bensin eller diesel suges inn i forbrenningskammeret, sylinderen lukker og drivstoffet antennes for å skape trykk/kraft ved hjelp av tennstift/gnist og at eksosventilen åpnes og slipper eksosen ut i eksosrøret.

Når en motor har flere tusen omdreininger i minuttet gjentas denne prosessen flere ganger i sekundet (4000 omdreininger/minutt gir 66 omdreininger i minuttet).

Har du vurdert dekkhotell? Her er noen tips.

Hvorfor er det viktig å bytte registerreim i tide?

Når motoren fungerer med mikroskopiske marginer vil en ødelagt registerreim før til at synkroniseringen kollapser. Det som er alvorlig, og kostbart, når registerreimen ryker er at stemplene kolliderer med ventilene. Det betyr et motorhavari som ofte kan koste mer enn bruktbilens verdi. En motorreparasjon koster fort 50.000 til 150.000 kroner.

Derfor skal du passe på at registerreimen byttes i riktig intervall, ellers risikerer du et havari for både motor og lommebok!

Hva koster EU-kontrollen?

Problemer med bilen? Se våre guider om hjulstillingskontroll og Aircondition-service.

SB

Du liker gjerne...